perjantai 28. huhtikuuta 2017

Some-sovellusten esittely

Valitsin some-sovelluksikseni, ehkä vähän tylsästi, Facebookin ja Twitterin. Ensimmäisestä minulla on hyvin paljon kokemusta ja toisesta taas hyvin paljon vähemmän.

Olen käyttänyt Facebookia vuoden 2007 syystalvesta, eli kohta 10 vuotta. En kuitenkaan ole kertaakaan käyttänyt FB:a työn hakuun tai pahemmin muihinkaan työhön liittyviin asioihin. FB on aina ollut mielestäni erittäin kätevä yhteydenpitoon, omien ajatusten ja kiinnostuksen kohteiden esittelyyn, tutustumiseen toisiin käyttäjiin jotka tykkäävät samoista sivuista, sekä tapahtumien luomiseen ja etsimiseen. Ryhmät tuovat myös aivan oman lisänsä.

Yrityksille FB on myös mainio alusta markkinoida ja olla yhteydessä kuluttajiin. Suurin osa yrityksistä on luultavasti nykyän jollain tasolla esillä FB:ssa, ja markkinointi siellä on kehittynyt hurjasti ja siihen on alettu selvästi panostaa. Nykyään FB:ssa myös näkyy, miten nopeasti jokin sivu/yritys vastaa viesteihin. Tämä on mielestäni oikein hyödyllinen toiminto, puhumattakaan arvostelutoiminnosto jolla voi antaa tähtiä ja kirjoittaa arvosteluja yrityksille.
Itsekin saatan usein kirjoittaa uuden, etsimäni ravintolan/yrityksen/tapahtuman nimen ensin FB:n hakuun ja tarkastella ensin FB-sivua, josta pääsee myös kätevästi etsimäni toimijan omille nettisivuille.

En tällä hetkellä itse ole työelämässä, mutta on vaikea keksiä yritystä joka ei pystyisi toiminnassaan hyödyntämää FB:a. Tähänkin asiaan kannattaa kuitenkin perehtyä hyvin ja jos mahdollista, palkata some-osaaja avuksi niin saa kaiken hyödyn irti some-markkinoinnista. 

Toinen some-sovellus jota tarkastelin on Twitter. Perustin sinnekin tilin joitaki vuosia sitten, mutta sen käyttö jäi hyvin vähäiseksi. Twitterin ollessa julkisempi kuin FB:n on siellä myös hyvä yritysten tuoda esille itseään. Twitter on kuitenkin enemmän mielipiteiden ja asiapitoisten, tai vähemmän asiapitoisten postauksien alusta kun taas FB:ssa yritykset voivat paremmin ihan suoraan mainostaa itseään. Twitterissä seuraa mielummin mielenkiintoisia persoonia, joilla on fiksuja/oivaltavia/hauskoja twiittejä. Mutta kuten sanottua, myös tätä kautta on yrityksen mahdollista saada itseään esille, Twitterissä se tehdään vaan eri tavalla, esimerkiksi yrityksen toimitusjohtajan oman Twitter-tilin kautta.

Olen koettanut herätellä Twitter-tiliäni eloon viime aikoina, mutta ainakaan tällä hetkellä en koe kovinkaan suurta tarvetta sen käytölle, tuntuu että sovelluksia on käytössä muutenkin jo aivan liikaa.

1 kommentti:

  1. Voi itku! Blogisi on livahtanut ohitsemme niin, että olet jäänyt ilman kommentteja. Toivottavasti olet ehtinyt lukea muiden blogeja, vaikka kovin vähän olet kommentoinut.

    Mitä yrityksiä sinä seuraat Facebookissa? Millainen on mielestäsi hyvä some-kampanja?

    VastaaPoista